
Onsdag 27. april lanserte Avfall Norge rapporten «Virkemiddelapparatet: Muligheter og begrensninger for gjenvinningssektoren». Den ser på støtteordninger til forskning og utvikling (FoU) og investeringer som er relevante for gjenvinningsbransjen, og i hvor stor grad bransjen mottar midler fra denne potten.
Rapporten, som er utarbeidet av Deloitte Advokatfirma, viser at bare 0,2 prosent av alle milliardene som deles ut hvert år tilfaller aktører i gjenvinningsbransjen.
RAPPORTEN ER TILGJENGELIG NEDERST I ARTIKKELEN
- Det er flere grunner til det, men én av dem er at mange støtteordninger er rettet mot ny teknologi, mens mange prosjekt i gjenvinningsbransjen handler om tilpasning av kjent teknologi, sa Hanna Håberg fra Deloitte Advokatfirma da rapporten ble presentert.
- Det er avgjørende at ordningene tilrettelegges på en annen måte, slik at de treffer bedre. Målsetting og krav må formuleres litt annerledes. Det foregår et arbeid på dette nå, så det vil komme flere relevante og gode støtteordninger som er rettet mot gjenvinningssektoren om ett års tid, sa Håberg.
- Rapporten bekrefter det vi har antatt, og vil bli viktig i arbeidet vi gjør for å påpeke de åpenbare manglene som har oppstått mellom vedtatt politikk og virkemidlene som blir brukt, kommenterer Kåre Fostervold, direktør samfunnskontakt i Avfall Norge.
SE RAPPORTLANSERINGEN LENGER NED I SAKEN
Mer fokus på FoU og sirkulære verdikjeder
- Vi kommer ikke unna diskusjonen om vi har for høyt fokus på å drifte systemene vi har, og for lite fokus på å utvikle oss. Det er delvis et spørsmål om kultur, og delvis et spørsmål om struktur, sa Øystein Solevåg, daglig leder i Årim da rapporten ble presentert.
- Gjennom REdu-programmet har vi tatt grep for å sikre mer akademisk kompetanse i bransjen, og forhåpentlig vil det bidra til at vi kan jobbe mer strukturert med FoU og innovasjon, sa han.
Også på andre felt er utviklingen positiv, mener Solevåg.
- Vi ser at det utvikles en rekke regionale sirkulære klynger der aktører i vår bransje går sammen med andre deler av industri og næringsliv. Når vi snakker om en mer sirkulær økonomi snakker vi jo om å utvikle mer sirkulære verdikjeder.
- Det skjer mer utviklingsarbeid i bransjen, og vi prioriterer det høyere fordi målene som har kommet, og målene vi ser kommer medfører at vi er nødt til å gjøre ting på mye måter, sa Solevåg.
Rapport
Relaterte nyheter

Hvordan skal vi satse på ombruk?
Sirk Norges medlemsmøter for ombruk resulterte i gode innspill. Nå lodder vi stemning for en videre satsing – meld din interesse!
Referat fra medlemsmøte om ombruk juni 2026
I begynnelsen av juni 2026 arrangerte Sirk Norge to medlemsmøter om ombruk. Det ene fysisk, i våre lokaler, det andre digitalt. Dette referatet oppsummerer innspillene som kom fra deltakerne på hvilke utfordringer ombruksaktører møter, og hvordan Sirk Norge kan jobbe med ombruk fremover.

Deponier: Nye krav gir ny drift
Skjerpede miljøkrav endrer deponidriften. Hvordan ser praktisk og effektiv deponidrift ut i 2026? Svaret får du på Driftsforum Deponi 2026.
