Hopp til hovedinnhold
SirkNorgeLogo

Renovasjonsbenchmarking

Sirk Norge tilbyr renovasjonsbenchmarking (RBM), et prosjekt der den offentlige delen av bransjen kan utvikle gode målinger for å vurdere både effektivt både på tjenester, økonomi og miljø.

Bli med på Renovasjonsbenchmarking 2026 (RBM26) – bransjens felles satsing for å måle, forstå og forbedre egen virksomhet. Gjennom deltakelse får du innsikt i hvordan din organisasjon presterer innen pris, miljø og kundetilfredshet sammenlignet med andre, og et solid grunnlag for å dokumentere tjenestekvalitet, effektivitet og forbedringsmuligheter. Prosjektet gir også tilgang til nye analyser (f.eks innen selvkostberegnigner), oppdaterte modeller og faglig støtte som hjelper deg å bruke resultatene aktivt i styring, strategi og utvikling.

Hvordan var deltagelsen i 2024?

107

av Norges kommuner var med

Et rutenett med ni sirkler. Seks er lysegrønne, og tre er kremfargede.

2200 000

Av Norges innbyggere dekt av undersøkelsen

Kart over Norge, hvor 42% av landet er uthevet i grønt. Resten er grått.

Over 20 år med historiske data

32

IKS eller kommuner deltok i 2024

Hva er nytt for RBM 2026?

Vi forsøker stadig å videreutvikle RBM modellen og hvert år er det flere nye momenter og utviklinger. Denne gangen har vi fokusert på:

  • Ny forenklet resultatrapport i tillegg til den fullstendige analysen.
  • Utvidet modell for selvkostberegning av fraksjoner under produsentansvar, som ikke fantes i RBM24.
  • Videreutviklede individuelle analyserapporter for pris/effektivitet, miljø og kundetilfredshet — disse ble introdusert i 2024, men nå integreres de i en mer helhetlig rapportstruktur.
  • Mulighet for automatisk sammenstilling og trendanalyse over inntil fire tidligere benchmarkinger (fra 2015 → 2026).
  • Inndata er forenklet ytterligere i RBM26 – det åpnes for mer støtte og forenkling til rapportering for både nye og gamle deltakere.
  • Konsistenskontroller og følsomhetsanalyser gjennomføres som del av standardprosessen (ikke som tillegg).
Lilla og hvite sirkler i en firkantformasjon

Hvorfor delta i RBM 2026?

  • 1. Få full oversikt over egen virksomhet

  • 2. Avdekk forbedringsmuligheter og sparepotensial

  • 3. Dokumenter kvalitet og effektivitet

  • 4. Bruk modellen til styring og utvikling

  • 5. Lær av de beste

  • 6. Bidra til utviklingen av bransjen

Fremdriftsplan for RBM 2026

Tidslinje for prosjekt med aktiviteter fra november til oktober 2026. Grønne og oransje stolper viser varigheten av hver aktivitet.

Usikker på om renovasjonsbenchmarking er noe for dere? Les med om hva det er under:

Hva er RBM?

Renovasjonsbenchmarking (RBM) er et systematisk opplegg for å sammenligne resultater og prosesser i renovasjonsvirksomheter. Avfall Norge har siden 2003 utviklet RBM for å gi en sikker og nøyaktig resultatmåling som tar hensyn til forskjellige rammebetingelser. RBM analyserer de viktigste resultatene i renovasjonsvirksomheten, inkludert tjenestestandard, miljøstandard, prisnivå, kundetilfredshet, driftseffektivitet, systemeffektivitet, og arbeidsmiljø. Alle renovasjonsaktiviteter blir vurdert, fra oppsamling av avfall til kundebetjening og administrativ støtte, for å identifisere nåstatus, utviklingstrender, forskjeller og forbedringsmuligheter. Gjennomføringen av RBM innebærer innsamling av data fra deltakerne og bruk av en matematisk modell for å simulere renovasjonsvirksomheten. Dette gir grunnlag for å sammenligne ulike virksomheter og identifisere beste praksis. RBM tar hensyn til at virksomhetene opererer under forskjellige rammebetingelser, som kan påvirke kostnader og effektivitet betraktelig. Resultatene fra benchmarkingen brukes til å lære av hverandre og fremme kontinuerlig forbedring innen sektoren, noe som igjen fører til bedre miljøstandard, økt kundetilfredshet, og mer kostnadseffektive løsninger. RBM skaper et grunnlag for samarbeid og læring mellom deltakende virksomheter, og styrker deres konkurransekraft og profesjonalitet. Det legges vekt på åpne og rettferdige sammenligninger som gir mulighet for å identifisere og implementere beste praksis. Som et resultat blir de regionale renovasjonsvirksomhetene sterkere og mer tilpasningsdyktige, med en solid lokal forankring og høy fagkompetanse. RBM bidrar dermed til å fremme en bærekraftig og effektiv avfallshåndtering i samfunnet.

Full eller forenklet RBM?

Full RBM (Renovasjonsbenchmarking – fullversjon)

Kundeundersøkelser ?

Kundetilfredshetsundersøkelsen i RBM

Lilla sirkler hulter til bulter

Ta kontakt om det er noe du lurer på

Håkon Bratland rådgiver Sirk Norge

Håkon Bratland

Fagrådgiver
Sirk Norge

Fagrådgiver i Sirk Norge, og Sirk Norges representant i fagforum for digitalisering, fagforum for innsamling og sortering og arbeidsgruppa for ettersortering.

Relevante nettverk

Bli medlem

Bli med i Norges største felleskap for aktører innen avfall, gjenvinning og sirkulærøkonomi

Vårt nyhetsbrev

Bli oppdatert på aktuelle saker, arrangementer, regelverk, høringer mm. gjennom vårt nyhetsbrev.