Innspill til statsbudsjettet 2026: Øremerking av 1 milliard kroner til sirkulære formål
Høringsuttalelsen oppsummert
Inntil regjeringen innfører flere virkemidler for sirkulær omstilling, vil økonomiske tilskudd være helt nødvendig i en rekke verdikjeder for å kompensere for den lineære økonomiens innebygde markeds-, system- og transformasjonssvikter.
Sirk Norge har høsten 2025 kommet med innspill til Næringskomiteen og Energi- og miljøkomiteen på Stortinget om at det i statsbudsjettet 2026 øremerkes 1 milliard kroner til ulike tiltak og virkemidler som kan sette fart i den sirkulære omstillingen.
De politiske intensjonene og argumentene har vært klare i mange år:
- EU-kommisjonens sirkulære handlingsplan påpeker at “en rask overgang til en mer sirkulær økonomi er en forutsetning for omstilling til lavutslippssamfunn og redusert tap av biologisk mangfold”. EUs ambisjon er å doble sekundær materialbruk, fra 11 til 22 % i inneværende tiår.
- Regjeringens visjon har siden 2021 vært at Norge skal være et foregangsland i utviklingen av en grønn, sirkulær økonomi. Vi har imidlertid fått varsel fra ESA for manglende måloppnåelse - og har ikke en gang data om vår sekundære materialbruk.
Som ekspertgruppens rapport “Ikke rett fram” og Sirk Norges egen Sirkrapport 2025 viser: vi ligger langt bak skjema til å oppfylle nasjonale mål og forpliktelser, og det er behov for en rekke nye og kombinerte virkemidler.
De politiske virkemidlene glimrer dessverre fortsatt med sitt fravær:
- Sirk Norge konstaterer at regjeringens forslag til budsjett - TROSS anbefalingene fra ekspertgrupperapporten “Ikke rett fram” - IKKE har planer om nye avgifter rettet mot omsetning av jomfruelige eller fossilt baserte ressurser.
- Sirk Norge ser heller ikke spor av at regjeringen har planer om å introdusere andre virkemidler, som i samspill med økonomiske virkemidler i det næringsrettede virkemiddelapparatet kan akselerere den sirkulære omstillingen i Norge.
Øremerking er regjeringens og Stortingets verktøy for å prioritere.
Visjonen om å være et foregangsland krever nettopp det - prioritering!
Sirk Norges forslag er derfor å øremerke:
> 400 millioner kroner i Forskningsrådets program Grønn Plattform til utlysninger rettet mot verdikjeder som ikke har oppnådd nasjonale utsorterings- og gjenvinningsmål (herunder 25 % gjenvinning av kritiske råmaterialer, og 1 TWh årlig økning av biogassproduksjon)
Fordeling:
- 200 millioner via NFD kap 920
- 150 millioner via ED kap 1825 og 1850
- 50 millioner via KLD kap 1410
> 300 millioner kroner i Forskningsrådet til et nytt program for etablering av nasjonal IT-infrastruktur og standarder for interoperabilitet for datafangst og datadeling om ressurser og avfall
Fordeling:
- 150 millioner via KLD kap 1410
- 100 millioner via NFD kap 920
- 50 millioner via DFD kap 1540 og 1541
> 200 millioner kroner til Miljødirektoratet til en ny tilskuddsordning Sirkulærsats
Fordeling:
- 200 millioner via KLD kap 1420
> 100 millioner kroner til Forskningsrådet og Innovasjon Norge for FoU-tilskuddsordning og ny rådgivningstjeneste rettet mot samordnet endring av forretningsmodeller på tvers av bedriftsnettverk og verdikjeder
Fordeling:
- 50 millioner via NFD kap 920 og 2421
- 50 millioner via KLD kap 1410
Sirk Norge tar ikke stilling til om Stortinget skal omfordele eller øke rammen i statsbudsjettet - det overlater vi til Stortingets medlemmer å vurdere. Sirk Norge påpeker bare hva som er nødvendig for å starte omstillingen til en mer sirkulær og bærekraftig økonomi.
Deler av disse utlysningsmidlene kan for øvrig tilordnes / administreres under Samfunnsoppdraget for sirkulær økonomi.
