Materialgjenvinning og ombruk

Materialgjenvinning
Materialgjenvinning omdanner avfall til råmaterialer som kan brukes i ny produksjon. Brukte materialer som plast, metall, papir og glass samles inn, sorteres og behandles slik at de kan brukes på nytt. Dette reduserer behovet for å hente ut nye naturressurser, og reduserer mengden avfall som går til forbrenning eller deponi.
Krav til materialgjenvinning og ombruk
Som en del av Europan Green Deal har EU satt klare krav til materialgjenvinning og ombruk for å fremme mer sirkulærøkonomi.
Innen 2035 skal minst 65 prosent av alt husholdningsavfall og husholdningslignende avfall fra virksomheter materialgjenvinnes eller ombrukes.
EU stiller også krav til økt ombruk av produkter og materialer, spesielt innen bygg- og anleggssektoren, elektronikk og tekstiler.
For å nå disse målene innføres strengere regler for sortering, produsentansvar og design av produkter som gjør dem lettere å reparere og gjenvinne.
Norge, som er en del av EØS, følger EUs regelverk på dette området og tilpasser nasjonal politikk og lovgivning i tråd med de nye kravene.
Relevant statistikk
Arrangementer
Nyheter

Nye delmål for sirkulært samfunnsoppdrag: - Oppropet vårt ble hørt
- Vi ba om at byggevarer, elektronikk og møbler blir prioritert, og det er gledelig at vi ble hørt, sier Kåre Fostervold, administrerende direktør i Sirk Norge.

Plastens pris: Studenter undersøker bærekraftige løsninger
NTNU-prosjektet Sirkulær plast og REdu har siden 2023 tilbudt sommerjobber til studenter som er nysgjerrige på avfalls- og gjenvinningsbransjen. Målet finne løsninger som kan redusere plastforsøpling, øke plastgjenvinningen og gi lavere plastforbruk.

Handlingsplan for sirkulærøkonomi 2024-2025
Vi har gjennomgått regjeringens handlingsplan for sirkulærøkonomi (2024–2025) med utgangspunkt i vår rolle som bransjeorganisasjon og vår innsikt i utviklingen av en mer ressurseffektiv økonomi. Planen har klare ambisjoner og speiler i stor grad EUs arbeid, men vi mener den mangler nødvendige nasjonale virkemidler, budsjettmidler og konkrete tiltak for å sikre reell fremdrift. Vår analyse peker på både styrker og svakheter – og hva som må til for å lykkes.
Relevante rapporter
Relevante strategier
Relevante regelverk
Avfallsforskriften
Avfallsforskriften regulerer avfallshåndtering i Norge. Den fastsetter krav til kildesortering, innsamling, behandling av ulike typer avfall, og innrapportering av mengder samlet inn. Forskriften er hjemlet i Forurensningsloven og speiler i økende grad kravene i EUs avfallsregelverk.
Forurensningsloven
Forurensningsloven (lov om vern mot forurensninger og om avfall) regulerer både forurensning og håndtering av avfall og setter rammene for hvordan myndigheter, virksomheter og enkeltpersoner skal opptre for å beskytte miljøet og menneskers helse. Hovedmålet er å forebygge og begrense forurensning, sikre forsvarlig avfallshåndtering og legge til rette for en bærekraftig ressursforvaltning.
Høringsuttalelser
Bærekraftige produkter - offentliggjøring av informasjon om usolgte forbrukerprodukter
Sirk Norge har gitt innspill til EU-kommisjonen på initiativet om bærekraftige produkter og offentliggjøring av informasjon om usolgte forbrukerprodukter.
Digitale produktpass - regler for servicetilbydere
Sirk Norge har svart på Europakommisjonens spørreskjema om temaet.
Innspill til forslag om endring av gebyrbestemmelser for produsentansvarsordninger i avfallsforskriften
Avfall Norge organiserer den norske gjenvinningsbransjen og dens interessenter og samarbeids- partnere på tvers av geografi og sektorer. Vi representerer rundt 200 ulike virksomheter som jobber med avfallshåndtering, gjenvinning og resirkulerte råvarer. Våre medlemmer er IKSer, kommuner, private gjenvinningsselskaper, returselskaper, gründere, leverandører og rådgivere. Miljødirektoratet anbefaler tre typer gebyrer for produsentansvarsordningene: Gebyr for å dekke Miljødirektoratets saksbehandling ved godkjenning eller endring av godkjenning av returselskapene/ -systemene. Gebyr for å dekke Miljødirektoratets kostnader knyttet til arbeid med datasystemer som er nødvendig for å sikre overholdelse av krav under avfallsforskriften. Det vil kun innkreves gebyr for produsentansvarsordninger som dekkes av slike datasystemer. Årsgebyr for å dekke saksbehandling ved kontrolltiltak Miljødirektoratet har knyttet til aktivitetene, blant annet gjennomgang av og tilbakemelding på årlig rapportering. Avfall Norge finner endringsforslag 1 og 3 rimelige. Når det gjelder endringsforslag 2, observerer Avfall Norge at andre har avgitt høringsinnspill som stiller spørsmål ved hvor grensen går mellom gebyr og sektoravgift. Avfall Norge deler synspunktet om at denne grensegangen ikke er godt nok beskrevet når det gjelder kostnader tilknyttet datasystemer. I dag er dette systemet produsentansvar.no. Avfall Norge mener det er behov for mer informasjon om hvordan Miljødirektoratet skal sikre at valgt løsning for datasystem faktisk representerer den mest kostnadseffektive måten å håndtere nødvendige oppgaver tilknyttet sin saksbehandling, underforstått at det ikke oppstår en situasjon hvor unødvendige eller uforholdsmessig høye kostnader påløper (eksempelvis som følge av teknologisk “lock-in” eller fremtidig tilgang til mer kostnadseffektive løsninger). Med vennlig hilsen Runar Bålsrud Administrerende direktør Avfall Norge