Hopp til hovedinnhold
SirkNorgeLogo

Materialgjenvinning og ombruk

Materialgjenvinning og ombruk gir smartere ressursutnyttelse og mindre avfall. Å ombruke det som kan ombrukes, og resirkulere mest mulig av materialene som er i omløp er viktige sirkulærøkonomiske prinsipper.

materialgjenvinning aluminiumsbokser istock

Materialgjenvinning

Materialgjenvinning omdanner avfall til råmaterialer som kan brukes i ny produksjon. Brukte materialer som plast, metall, papir og glass samles inn, sorteres og behandles slik at de kan brukes på nytt. Dette reduserer behovet for å hente ut nye naturressurser, og reduserer mengden avfall som går til forbrenning eller deponi.

Krav til materialgjenvinning og ombruk

Som en del av Europan Green Deal har EU satt klare krav til materialgjenvinning og ombruk for å fremme mer sirkulærøkonomi.

Innen 2035 skal minst 65 prosent av alt husholdningsavfall og husholdningslignende avfall fra virksomheter materialgjenvinnes eller ombrukes.

EU stiller også krav til økt ombruk av produkter og materialer, spesielt innen bygg- og anleggssektoren, elektronikk og tekstiler.

For å nå disse målene innføres strengere regler for sortering, produsentansvar og design av produkter som gjør dem lettere å reparere og gjenvinne.

Norge, som er en del av EØS, følger EUs regelverk på dette området og tilpasser nasjonal politikk og lovgivning i tråd med de nye kravene.

Relevant statistikk

Arrangementer

Relevante rapporter

Relevante strategier

Relevante regelverk

Høringsuttalelser

Materialgjenvinning og ombruk

Innspill til forslag om endring av gebyrbestemmelser for produsentansvarsordninger i avfallsforskriften

Avfall Norge organiserer den norske gjenvinningsbransjen og dens interessenter og samarbeids- partnere på tvers av geografi og sektorer. Vi representerer rundt 200 ulike virksomheter som jobber med avfallshåndtering, gjenvinning og resirkulerte råvarer. Våre medlemmer er IKSer, kommuner, private gjenvinningsselskaper, returselskaper, gründere, leverandører og rådgivere. Miljødirektoratet anbefaler tre typer gebyrer for produsentansvarsordningene: Gebyr for å dekke Miljødirektoratets saksbehandling ved godkjenning eller endring av godkjenning av returselskapene/ -systemene. Gebyr for å dekke Miljødirektoratets kostnader knyttet til arbeid med datasystemer som er nødvendig for å sikre overholdelse av krav under avfallsforskriften. Det vil kun innkreves gebyr for produsentansvarsordninger som dekkes av slike datasystemer. Årsgebyr for å dekke saksbehandling ved kontrolltiltak Miljødirektoratet har knyttet til aktivitetene, blant annet gjennomgang av og tilbakemelding på årlig rapportering. Avfall Norge finner endringsforslag 1 og 3 rimelige. Når det gjelder endringsforslag 2, observerer Avfall Norge at andre har avgitt høringsinnspill som stiller spørsmål ved hvor grensen går mellom gebyr og sektoravgift. Avfall Norge deler synspunktet om at denne grensegangen ikke er godt nok beskrevet når det gjelder kostnader tilknyttet datasystemer. I dag er dette systemet produsentansvar.no. Avfall Norge mener det er behov for mer informasjon om hvordan Miljødirektoratet skal sikre at valgt løsning for datasystem faktisk representerer den mest kostnadseffektive måten å håndtere nødvendige oppgaver tilknyttet sin saksbehandling, underforstått at det ikke oppstår en situasjon hvor unødvendige eller uforholdsmessig høye kostnader påløper (eksempelvis som følge av teknologisk “lock-in” eller fremtidig tilgang til mer kostnadseffektive løsninger). Med vennlig hilsen Runar Bålsrud Administrerende direktør Avfall Norge

Våre nettverk

Bli medlem

Bli med i Norges største felleskap for aktører innen avfall, gjenvinning og sirkulærøkonomi

Vårt nyhetsbrev

Bli oppdatert på aktuelle saker, arrangementer, regelverk, høringer mm. gjennom vårt nyhetsbrev.