
Avfallsmengdene øker mer enn BNP
Den økonomiske veksten målt i brutto nasjonalprodukt økte med under 1 prosent fra 2018 til 2019, mens veksten i mengden avfall var på ca. 3 prosent. Det betyr at man heller ikke for 2019 når de politiske målsettingene om lavere vekst i avfallsmengden enn i BNP.
45% materialgjenvinning av ordinært avfall
Andelen ordinært avfall til materialgjenvinning utgjør 45 prosent dersom en også inkluderer biologisk behandling. 26 prosent av alt ordinært avfall ble sendt til forbrenning og med en energiutnyttelsesgrad på 81 prosent tilsvarer dette at 21 prosent av avfallet ble energigjenvunnet. Det største mengden til forbrenning var blandet avfall, deretter kommer treavfall og farlig avfall.
Stabile mengder til deponi
Andelen og mengden avfall som blir lagt på deponi er noenlunde stabil de siste årene. Det samme gjelder mengden lett forurensede masser. I 2019 ble det deponert 2,7 millioner tonn lett forurensede masser og 80 000 tonn ble brukt som fyllmasser og dekkmasser.
Fakta
- Mengden avfall økte fra 11,8 millioner tonn i 2018 til 12,2 millioner tonn i 2019.
- Over 20% av alt ordinært avfall er blandet avfall
- Asfalt, fulgt av metaller og papp og papir, utgjorde de største mengdene til materialgjenvinning
- Bygge- og anleggsnæringen genererer mest avfall og står for 26% av avfallsmengdene
- Private husholdninger genererer 20% av avfallsmengdene
- Tjenesteytende næringene genererer 18% av avfallsmengdene.
Kilde: SSB
Relaterte nyheter

Sirk Norge med i nasjonalt partnerskap for samfunnsoppdraget for sirkulærøkonomi
- Vi er glade for at KLD ser viktigheten av at avfalls- og gjenvinningsbransjen er representert i partnerskapet, og oppfordrer våre medlemmer til å gi oss innspill vi kan ta med oss inn, sier adm. dir. Kåre Fostervold.

Mdirs kontaktforum for avfall - viktig info fra siste møte
Se en oppsummering av status innen regelverksutvikling og andre initiativer i regi av Miljødirektoratet.

EU innfører sirkulære krav for bilindustrien
Vil at nye kjøretøy skal være designet for gjenvinning, og krever bruk av resirkulert materiale og bedre håndtering av bilvrakene.
