EU bøtelegger bilprodusenter for ulovlig samarbeid om resirkulering

EU-kommisjonen har ilagt 15 store bilprodusenter og den europeiske bilbransjeorganisasjonen ACEA bøter på totalt 458 millioner euro for å ha samarbeidet ulovlig om resirkulering av utrangerte biler.
De 15 bilprodusentene er BMW, Ford, Honda, Hyundai/Kia, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes Benz, Mitsubishi, Opel, Renault/Nissan, Stellantis, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo.
Mercedes-Benz slapp bot fordi selskapet varslet EU om kartellet. Alle de involverte bilprodusentene, og bransjeorganisasjonen ACEA har innrømmet sin deltakelse og godtatt bøtene.
Hva gjorde bilprodusentene?
I 15 år, frem til 2017, samarbeidet bilprodusentene ulovlig på to måter:
De nektet å betale bilopphuggere for resirkulering av gamle biler.
Bilprodusentene mente at resirkulering var lønnsomt nok for opphuggerne, og ville derfor ikke betale dem for tjenesten (kjent som "Zero-Treatment-Cost"-strategien). Bilprodusentene delte også kommersielt sensitiv informasjon seg imellom om sine avtaler med opphuggere.
De skjulte informasjon om resirkulering fra forbrukerne.
Bilprodusentene avtalte at de ikke skulle reklamere for hvor stor andel av en bil som kunne resirkuleres, gjenvinnes eller gjenbrukes. De skulle heller ikke markedsføre hvor mye resirkulert materiale som ble brukt i nye biler. Målet var å unngå at kundene tok resirkulering i betraktning når de kjøpte bil, slik at selskapene ikke ble presset til å forbedre sine miljøtiltak.
I henhold til EU-direktiv 2000/53/EC skal bileiere kunne levere inn sine gamle biler gratis til godkjente bilopphuggere. Bilprodusenter er forpliktet til å dekke kostnadene ved resirkulering dersom det er nødvendig, og de må informere kundene om resirkuleringsgraden til nye biler.
Undersøkelsen viste at bransjeforeningen ACEA spilte en sentral rolle i kartellet ved å organisere møter mellom de involverte selskapene.
Får følger for all industri
Som et resultat av avsløringene ønsker EU-kommisjonen å undersøkelse hvordan europeiske selskaper resirkulerer kritiske råmaterialer, med mål om økt samarbeid i industrien.
I en uttalelse sier Teresa Ribera, som sitter i EU-kommisjonen og er visepresident for ren, rettferdig og konkurransedyktig omstilling, følgende:
“Vi vil ikke tolerere karteller av noe slag, og det inkluderer dem som undertrykker kunders bevissthet og etterspørsel etter mer miljøvennlige produkter. Høy kvalitet på resirkulering i viktige sektorer som bilindustrien vil være avgjørende for å nå våre mål for sirkulærøkonomi – ikke bare for å redusere avfall og utslipp, men også for å minske avhengigheter, senke produksjonskostnader og skape en mer bærekraftig og konkurransedyktig industrimodell i Europa.”
Les pressemeldingen fra EU-kommisjonen her.
Relaterte nyheter

Nye delmål for sirkulært samfunnsoppdrag: - Oppropet vårt ble hørt
- Vi ba om at byggevarer, elektronikk og møbler blir prioritert, og det er gledelig at vi ble hørt, sier Kåre Fostervold, administrerende direktør i Sirk Norge.

Plastens pris: Studenter undersøker bærekraftige løsninger
NTNU-prosjektet Sirkulær plast og REdu har siden 2023 tilbudt sommerjobber til studenter som er nysgjerrige på avfalls- og gjenvinningsbransjen. Målet finne løsninger som kan redusere plastforsøpling, øke plastgjenvinningen og gi lavere plastforbruk.

Handlingsplan for sirkulærøkonomi 2024-2025
Vi har gjennomgått regjeringens handlingsplan for sirkulærøkonomi (2024–2025) med utgangspunkt i vår rolle som bransjeorganisasjon og vår innsikt i utviklingen av en mer ressurseffektiv økonomi. Planen har klare ambisjoner og speiler i stor grad EUs arbeid, men vi mener den mangler nødvendige nasjonale virkemidler, budsjettmidler og konkrete tiltak for å sikre reell fremdrift. Vår analyse peker på både styrker og svakheter – og hva som må til for å lykkes.