EU bøtelegger bilprodusenter for ulovlig samarbeid om resirkulering

EU-kommisjonen har ilagt 15 store bilprodusenter og den europeiske bilbransjeorganisasjonen ACEA bøter på totalt 458 millioner euro for å ha samarbeidet ulovlig om resirkulering av utrangerte biler.
De 15 bilprodusentene er BMW, Ford, Honda, Hyundai/Kia, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes Benz, Mitsubishi, Opel, Renault/Nissan, Stellantis, Suzuki, Toyota, Volkswagen, Volvo.
Mercedes-Benz slapp bot fordi selskapet varslet EU om kartellet. Alle de involverte bilprodusentene, og bransjeorganisasjonen ACEA har innrømmet sin deltakelse og godtatt bøtene.
Hva gjorde bilprodusentene?
I 15 år, frem til 2017, samarbeidet bilprodusentene ulovlig på to måter:
De nektet å betale bilopphuggere for resirkulering av gamle biler.
Bilprodusentene mente at resirkulering var lønnsomt nok for opphuggerne, og ville derfor ikke betale dem for tjenesten (kjent som "Zero-Treatment-Cost"-strategien). Bilprodusentene delte også kommersielt sensitiv informasjon seg imellom om sine avtaler med opphuggere.
De skjulte informasjon om resirkulering fra forbrukerne.
Bilprodusentene avtalte at de ikke skulle reklamere for hvor stor andel av en bil som kunne resirkuleres, gjenvinnes eller gjenbrukes. De skulle heller ikke markedsføre hvor mye resirkulert materiale som ble brukt i nye biler. Målet var å unngå at kundene tok resirkulering i betraktning når de kjøpte bil, slik at selskapene ikke ble presset til å forbedre sine miljøtiltak.
I henhold til EU-direktiv 2000/53/EC skal bileiere kunne levere inn sine gamle biler gratis til godkjente bilopphuggere. Bilprodusenter er forpliktet til å dekke kostnadene ved resirkulering dersom det er nødvendig, og de må informere kundene om resirkuleringsgraden til nye biler.
Undersøkelsen viste at bransjeforeningen ACEA spilte en sentral rolle i kartellet ved å organisere møter mellom de involverte selskapene.
Får følger for all industri
Som et resultat av avsløringene ønsker EU-kommisjonen å undersøkelse hvordan europeiske selskaper resirkulerer kritiske råmaterialer, med mål om økt samarbeid i industrien.
I en uttalelse sier Teresa Ribera, som sitter i EU-kommisjonen og er visepresident for ren, rettferdig og konkurransedyktig omstilling, følgende:
“Vi vil ikke tolerere karteller av noe slag, og det inkluderer dem som undertrykker kunders bevissthet og etterspørsel etter mer miljøvennlige produkter. Høy kvalitet på resirkulering i viktige sektorer som bilindustrien vil være avgjørende for å nå våre mål for sirkulærøkonomi – ikke bare for å redusere avfall og utslipp, men også for å minske avhengigheter, senke produksjonskostnader og skape en mer bærekraftig og konkurransedyktig industrimodell i Europa.”
Les pressemeldingen fra EU-kommisjonen her.
Relaterte nyheter
European Green Deal
Strategien som gjelder perioden 2019-2025 påvirker mange sektorer, inkludert klima, energi, transport, jordbruk, digitalisering og industri, og krever en betydelig omstilling for næringslivet. Norge, gjennom EØS-avtalen, påvirkes direkte av mange av disse tiltakene, som inkluderer nye krav til produkter og avfall, samt økt fokus på dokumentasjon og bærekraft. Et viktig prinsipp er at alle sektorer og regioner skal bidra, men ingen skal bli etterlatt. Derfor er sosial rettferdighet, omstilling i utsatte regioner, og støtte til utslippsintensive bransjer sentralt. EU Green Deal støttes av betydelige finansielle midler og har globale ringvirkninger, inkludert nye krav til bærekraft i handel og investeringer.

Revidert rammedirektiv for avfall vedtatt av EU
Det nye lovverket trer i kraft i oktober 2025. Implementeringsfrist er juni 2027.

Ny veileder om klimagassregnskap er tilgjengelig
Sirk Norge har nylig publisert en veileder for klimagassregnskap 2025. Veilederen gir avfallsbransjen en felles standard for hvordan utslipp skal måles og rapporteres.