
De tre var blant åtte kandidater som ble nominert til Avfall Norges kommunikasjonspris i år.
Årets nominerte presenterte både enkeltpersoner, spesifikke prosjekter og virksomheter. De var alle gode kandidater, og juryen bemerker at det er gledelig å se at flere er innovative og nytenkende når de kommuniserer mot sine ulike målgrupper.
Da tre finalister skulle velges ut, enes juryen om Asker kommune Ombruk ved prosjektleder Anja Østerli, Linda Gåserud Fornes, driftstekniker IVAR, og LOOP Miljøskole.
Innovasjonsprisen deles ut på Årskonferansens første dag, nærmere bestemt under minglemiddagen tirsdag 6. september.
Juryens vurdering av Asker kommune Ombruk v/Anja Østerli
Asker kommune satser offensivt på ombruk. Fra start av har kommunikasjon vært en prioritert del av prosjektet. Prosjektleder Anja Østerli har, sammen med kommunikasjonsrådgiver Christina Ek Reindal, laget en brukervennlig og informativ oversikt over alle tilbudene på ombruk i kommunen.
I tillegg drifter de en egen instagramkonto der budskap om ombruk og informasjon om ombrukstilbudene i kommunen presenteres på en iøynefallende og morsom måte, både med bilder, film og lyd. Her er man bare få klikk unna kommunens informasjonsside om ombruk.
- Se informasjonssiden om ombruk her
- Se instagramkontoen her: instagram.com/asker_ombruk
Juryens vurdering av LOOP Miljøskole
LOOP Miljøskole og NRK Skole står sammen bak "Bærekraftskolen", en serie som har sirkulær økonomi, ressursknapphet og konsekvenser av overforbruk som tema. Av de 17 episodene som hittil er laget, trekkes "Fremtidens grønne jobber" frem. Den er myntet på videregående elever, og presenterer jobbmulighetene i avfalls- og gjenvinningsbransjen og rollen bransjen har i en sirkulær økonomi. LOOP Miljøskole holder høy kvalitet, og er kompromissløs på hva den vil formidle. Her tør man å være tydelig på utfordringene selv om det er mye politikk i temaene.
- Se "Fremtidens grønne jobber" her
Relaterte nyheter

Hvordan skal vi satse på ombruk?
Sirk Norges medlemsmøter for ombruk resulterte i gode innspill. Nå lodder vi stemning for en videre satsing – meld din interesse!
Referat fra medlemsmøte om ombruk juni 2026
I begynnelsen av juni 2026 arrangerte Sirk Norge to medlemsmøter om ombruk. Det ene fysisk, i våre lokaler, det andre digitalt. Dette referatet oppsummerer innspillene som kom fra deltakerne på hvilke utfordringer ombruksaktører møter, og hvordan Sirk Norge kan jobbe med ombruk fremover.

Deponier: Nye krav gir ny drift
Skjerpede miljøkrav endrer deponidriften. Hvordan ser praktisk og effektiv deponidrift ut i 2026? Svaret får du på Driftsforum Deponi 2026.
