Ny EU-regel: Vil klassifisere alle typer batterier som farlig avfall

EU-kommisjonen vil innføre nye spesifikke avfallskoder i Den europeiske avfallslisten (EAL) for å sikre bedre håndtering av avfall fra batteriproduksjon, forbruksbatterier og mellomfraksjoner fra batterigjenvinning (oppkvernet batteriavfall, også kalt svart masse).
Det betyr at de nåværende batterirelaterte avfallskodene, både for nærings- og husholdningsavfall, blir erstattet av en rekke mer spesifikke batterikoder. Nesten alle de nye avfallskodene er markert med en stjerne (asterisk), som indikerer at de kategoriseres som farlig avfall.
Endringene i EAL skjer i september 2026, deretter har virksomheter, i dette tilfellet batteriprodusenter og aktører som håndterer og/eller resirkulerer gamle batterier, 18 måneder på seg til å tilpasse nye regler.
Vil bedre tilgang på resirkulerte kritiske råmaterialer
Svart masse, litiumbaserte, nikkelbaserte og sinkbaserte utrangerte batterier, samt natrium-svovel- og alkalibatterier skal med nye regler klassifiseres som farlig avfall. Det er også lagt til en ny farlig avfall-kode for litiumbaserte batterier som samles inn separat fra kommunalt avfall. Nesten ingen batterier unngår nå klassifisering som farlig avfall.
Bakgrunnen er at EU ønsker å sikre korrekt håndtering både innenfor og utenfor EU, og bedre tilgangen på svart masse, slik at europeisk batteriproduksjon, og spesielt produksjon av elbilbatterier, kan bli mer sirkulær.
Dette vil ha betydning både for innsamling og behandling av baterriavfall. Eksport av farlig avfall ut av EU er underlagt betydelige restriksjoner, og er forbudt til land utenfor OECD.
- For å beskytte miljøet bedre, vil kommisjonen nå klassifisere svart masse fra batterier som farlig avfall. Dette vil føre til bedre kontroll av forsendelser av svart masse, og spesielt et forbud mot eksport til ikke-OECD-land. Ved å beholde svart masse lenger i økonomien kan vi styrke batteriresirkulering og vår sirkulære økonomi, uttalte Jessika Roswall, EU-kommissær for miljø, vannmotstand og en konkurransedyktig sirkulær økonomi i en pressemelding.
Relaterte nyheter

Er selvbetjente gjenvinningsstasjoner fremtiden?
Kåfjord Miljøstasjon åpnet som Norges første fjernbetjente og døgnåpne gjenvinningsstasjon i desember 2024. Erfaringene så langt er gode.

RBM 2026 – forbedret modell og forenklet datainnsamling
Sirk Norge åpner for påmelding til RBM 2026 – et felles benchmarking-verktøy for renovasjonsvirksomheter. RBM gir innsikt om pris/effektivitet, miljø og kundetilfredshet, også sammenlignet med andre deltakere.

Ligger det et gullprosjekt i skuffen?
En håndplukket REdu-intern kan hjelpe til med å realisere det.
