
Produsentene tidlig ute
Den nye merkeordningen ble lansert i fjor, og er allerede på god vei til å bli implementert rundt omkring i landet. Flere produsenter er tidlig ute med å få på plass merkene på sine produkter.
- Vi er veldig glade for at produsentene er tidlig ute, det gjør det lettere for oss i kommunikasjonen rundt dette, sa Jørgen Bakke Fredriksen fra Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo på webinaret.
Sylvia Lofthus i COOP Norge var en av de som presenterte hva de jobbet med for å sikre design for gjenvinning på sine emballasjeprodukter, og hvordan de nye merkene skal gjøre det lettere for forbrukeren å kildesortere. COOP har som mål at ingen av deres emballasje skal merkes som restavfall etter Grønt Punkt Norge sine anbefalinger.

Felles kommunikasjon
Målet med webinaret var og blant annet presentere et faktaark som LOOP, Avfall Norge og Grønt Punkt Norge har jobbet sammen for å utarbeide, som skal bidra til å samhandle kommunikasjonen rundt kildesortering av emballasje.
- Vi mener det er viktig, særlig nå som de nye merkene er på plass og vi får en mer helhetlig visuell kommunikasjon rundt kildesortering, at bransjen også er samhandlet på resten av dette med kommunikasjon rundt kildesortering av emballasje, sier Mona Sæther, fagrådgiver i Norge.
Relaterte nyheter

Her er finalistene til Gründerprisen 2025
Årets kandidater representerer hver sin bransje, men har én ting til felles: De utfordrer etablerte praksiser og skaper nye verdikjeder for fremtiden.

Først epler, så matavfall: Slik kan papirposen brukes bedre
Kan papirposer til frukt og grønt gjenbrukes som poser til matavfall? Ny rapport gir svar.

Hvor sirkulære er stortingspartiene?
Sirk Norge har gjennomgått de ulike partienes programmer for å se i hvilken grad de har sirkulær politikk som bidrar til at vi når målene satt nasjonalt og i EU på agendaen.