
Vi spurte 3 av deltakerne hva politikerne nå bør gjøre for å utløse potensialet rapporten pekte på:
- Vi trenger drahjelp fra det offentlige til å styrke markedet for resirkulerte råvarer. Jeg er sikker på at vi skal klare å skape lønnsomme verdikjeder som bidrar til lukke haikjeften snarere enn å åpne den, men det koster å omstille. Derfor er det behov for at det offentlige bidrar med risikoavlastning og omstillingsmidler i en overgangsfase. Der nye krav tidligere var lik økte kostnader, er nye krav nå ofte lik konkurransefortrinn, fordi de fremmer omstilling, skaper forutsigbarhet og tilgang på volum man kan skape lønnsom industri av. Derfor må Norge henge med svingene når EU stiller stadig nye krav som påvirker vår sektor, sier Adm.dir i Avfall Norge Cecilie Lind.
- Nå venter jo alle på den nasjonale strategien. Vi i LO forventer at regjeringen nå tar dette på alvor, og kommer med forslag til tiltak som fremmer bærekraftig utvikling gjennom en riktig bruk av ressurser, der arbeidsplasser og næringsutvikling har prioritet. Vi ser fram til den politiske debatten om hvordan Norge kan bli et godt eksempel på hvordan vi legger om til sirkulærøkonomien og samtidig får flere i arbeid i trygge og gode jobber, sier LO-sekretær Are Thomasgard.
− Vi trenger en ny grønn skattekommisjon som foretar en total gjennomgang av skatte- og avgiftssystemet. I dag har vi en del avgifter som i praksis bare henter inntekter til statskassa. Vi trenger at avgiftene vrir investeringer og atferd i en grønn retning. Slik kan vi skyte fart på sløsestoppen og økt verdiskaping. Hvis norske politikere legger seg fram i skoa her kan vi gi norske virksomheter et konkurransefortrinn i den stadige mer internasjonale konkurransehverdagen handels- og tjenestenæringen står i, sier Adm.dir. i Virke Ivar Horneland Kristensen.
Stortingsrepresentantene Lene Westgaard-Halle fra Høyre og Else-May Norderhus fra Arbeiderpartiet deltok også på webinaret med sine partiers synspunkter om rapporten, og et blikk inn i fremtiden.
Relaterte nyheter

Hvordan skal vi satse på ombruk?
Sirk Norges medlemsmøter for ombruk resulterte i gode innspill. Nå lodder vi stemning for en videre satsing – meld din interesse!
Referat fra medlemsmøte om ombruk juni 2026
I begynnelsen av juni 2026 arrangerte Sirk Norge to medlemsmøter om ombruk. Det ene fysisk, i våre lokaler, det andre digitalt. Dette referatet oppsummerer innspillene som kom fra deltakerne på hvilke utfordringer ombruksaktører møter, og hvordan Sirk Norge kan jobbe med ombruk fremover.

Deponier: Nye krav gir ny drift
Skjerpede miljøkrav endrer deponidriften. Hvordan ser praktisk og effektiv deponidrift ut i 2026? Svaret får du på Driftsforum Deponi 2026.
