Behov for utvidet forbud og avgift på omsetning av torv
Sirk Norge støtter lovforslagets § 56 første ledd, om forbud mot ny næringsmessig uttak av myr til torvprodukter eller andre tekniske formål.
Imidlertid utgjør eksisterende tillatelser til slike torvuttak fremdeles rundt 15 års drift.
KLD ba allerede i 2018 Miljødirektoratet om å lage en utfasingsplan for bruken av torv:
“Utfasingen av torv skal skje i samarbeid med torv-, gartneri- og avfallsnæringene. Det er viktig at bransjen får tid til å utvikle erstatningsprodukter som både har høy kvalitet og samtidig er bedre for klima og miljø”.
Planen ble sendt fra Miljødirektoratet til KLD i 2020. En arbeidsgruppe bestående av Gartnerforbundet, torvnæringen og Sirk Norge (daværende Avfall Norge) deltok i dette arbeidet. Sirk Norge ber derfor Energi- og miljøkomitéen nå om å sette en stopper for KLDs prokrastinering, jfr planen om at Miljødirektoratet i 2025 på nytt skal sette ned en arbeidsgruppe “som skal bidra til overgang til torvfrie produkter”.
Ved Miljødirektoratets høring om nåværende lovforslag våren 2025 ga gartnerinæringen klare signaler om at fravær av norskprodusert torv ville stimulere til import av torv i stedet for valg av sirkulære løsninger. At miljøkonsekvensene ved torvuttak ikke er en prissatt eksternalitet vil altså være en barriere mot alternative løsninger i overskuelig fremtid, gjennom import av torv fra land som Finland, Sverige og Baltikum.
Å tillate tømming av rundt 11 km2 torvfelter med eksisterende tillatelse i Norge, betyr videre at regjeringen prioriterer en ikke-fornybar løsning med uønskede konsekvenser for både klima, natur og ressursbruk mens de unnlater og utsetter muligheten til sirkulær omstilling av norsk næringsliv.
Å prioritere torvuttak foran sirkulær omstilling gir ikke mening, verken som miljøpolitikk eller som næringspolitikk. Dette er et Kodak-moment!
Avfallsbransjen og produsenter av alternative løsninger trenger konkurransedyktige rammevilkår for å kunne utvikle og tilby levedyktige produkter. Sysselsettingen i den sirkulære bioøkonomien i Norge er med rundt 2000 årsverk betydelig større enn torvbransjen. Men, lønnsomhet og omstilling til det sirkulære lavutslippssamfunnet hemmes av en rekke strukturelle lineære barrierer - som i dette tilfellet 15 års drift for drøyt 60 årsverk i torvbransjen.
Sirk Norge ber derfor Stortinget vedta innføring av en avgift på 2 kroner per kilo torv omsatt på det norske markedet. Salg ved norske hagesentre indikerer en årlig provenyeffekt på over 175 millioner kroner eller 2,6 milliarder kroner over 15 år.
Sirk Norge ber Energi- og miljøkomitéen innstille til følgende vedtak i Stortinget:
- Ny § 56 a skal lyde:§ 56 a (forbud mot næringsmessig uttak av myr) Næringsmessig uttak av myr til torvprodukter eller andre tekniske formål er forbudt fra 1. januar 2026. Forbudet gjelder også uttak fra områder som er åpnet for næringsmessig uttak av myr før [lovens ikrafttredelsesdato] fra 1. januar 2030. Forbudet gjelder ikke uttak av mindre mengder torv for restaurering av bygninger eller antikvariske formål.
- Stortinget ber regjeringen innføre en avgift på omsetning av torv fra norske hagesentre på minimum 2 kroner per kilo omsatt torv, snarest og senest fra 1. juli 2026.
- Stortinget ber regjeringen øremerke provenyet fra torvavgiften til en omstillingsplan for 60 årsverk i eksisterende torvnæring, tilskuddsordning for produksjon av alternative løsninger til torvprodukter i proffmarkedet, samt FoU og andre omstillingstiltak i den norske sirkulære bionæringen.
Relaterte høringsuttalelser
Lov om endringer i anskaffelsesloven (samfunnshensyn mv.)
Les Sirk Norges innspill til Næringskomiteen.
Innspill til statsbudsjettet 2026: Øremerking av 1 milliard kroner til sirkulære formål
Sirk Norge anbefaler at det i statsbudsjett for 2026 øremerkes minst 1 milliard kroner i det næringsrettede virkemiddelapparatet, til formål innen sirkulær omstilling.
