Lov om endringer i anskaffelsesloven (samfunnshensyn mv.)
Prop. 147 L (2024-2025) Lov om endringer i anskaffelsesloven (samfunnshensyn mv.)
§1 Formål
Sirk Norge støtter første setning om at loven skal fremme effektiv og bærekraftig bruk av samfunnets ressurser.
Sirk Norge mener imidlertid tredje setning bør justeres, slik:
“Loven skal også bidra til oppnåelse av nasjonale mål og forpliktelser, samt at det offentlige opptrer på en tillitvekkende måte.”
Med nasjonale mål og forpliktelser menes eksempelvis nasjonale miljømål gjengitt på miljøstatus.no, FNs bærekraftsmål, forpliktende nasjonale utsorterings- / innsamlings- / materialgjenvinningsmål forankret i avfallsforskriften m.fl., og Norges nasjonale klimamål.
§ 5a Plikt til å ha anskaffelsesstrategi og -rutiner
Sirk Norge forstår myndighetenes ønske om å øke andelen virksomheter som har en anskaffelsesstrategi, i lys av DFØs anskaffelsesundersøkelse fra 2024 som tallfester dette til bare 62 %.
Sirk Norge støtter derfor intensjonen om å etablere en plikt til dette gjennom § 5a. Imidlertid er det ingen sanksjonsmekanismer knyttet til bestemmelsen, eller andre insentiver til å sikre styringsdokumenter av tilstrekkelig* kvalitet (* jfr vårt forslag om utvidet formålsparagraf).
Risikoen for at virksomheter “sluntrer unna” eller oppnår samsvar gjennom dokumenter med lav kvalitet oppfattes derfor for stor.
Skal bestemmelsen ha effekt og kunne akselerere omstillingen mot et sirkulært lavutslippssamfunn, bør den derfor understøttes gjennom krav til årlig identifisering av forbedringer gjennom regnskapsloven og revisorloven
Sirk Norge anbefaler at forslaget om en obligatorisk anskaffelsesstrategi i anskaffelseslovens § 5a styrkes ved at
- Regnskapslovens § 2-4 punkt (2), underpunkt 1 bokstav e utvides:§ 2-4 Bærekraftsrapportering(2) Bærekraftsrapporteringen skal inneholde: 1. en kort beskrivelse av foretakets forretningsmodell og strategi, inkludert:e. hvordan strategien har blitt gjennomført når det gjelder bærekraftsforhold, herunder hvorvidt virksomhetens anskaffelsesstrategi og rutiner er egnet til å oppfylle anskaffelseslovens § 5a
- Revisorlovens § 9-7 a, punkt (3), bokstav c utvides med et nytt punkt iv:§9-7 a Attestasjonsuttalelse om bærekraftsrapportering(3) I attestasjonsuttalelsen skal revisorc. gi uttrykk for en mening på grunnlag av et attestasjonsoppdrag som skal gi moderat eller betryggende sikkerhet, om iv. overholdelsen av kravet om å ha en anskaffelsesstrategi og egnede rutiner i anskaffelseslovens § 5a
§ 5b Klima- og miljøhensyn§ 5c Standardiserte minimumskrav og -kriterier om klima og miljø
Aktører i avfalls- og gjenvinningsbransjen opplever i stor grad at anskaffelsesregelverkets bestemmelser om tretti prosent vekting av klima- og miljøhensyn praktiseres som et “tak”, ikke som et “gulv”.
Det er dermed en selvforsterkende strukturell barriere at det ikke lønner seg å utvikle høyverdige sirkulære lavutslippsløsninger fordi lavere pris på lavverdige løsninger samlet sett gir en mer fordelaktig uttelling. Samtidig har for få virksomheter ressurser og kompetanse til å utvikle og oppskalere høyverdige løsninger gjennom innovative anskaffelser.
Sirk Norge anbefaler derfor at NFD med hjemmel i § 5c etablerer et organ som får i oppdrag å etablere et register som systematiserer og standardiserer kategorisering av løsninger i markedet basert på klima- og miljøparametere. Organet kan etableres etter modell fra EU-BRITE, EU-kommisjonens komité for det uavhengig vedlikeholdte BAT / BREF-registeret:
- Organet gis mandat iht anskaffelseslovens §5c til å utvikle og godkjenne systematisk kategorisering av produkter og tjenester på en slik måte at det kan stilles standardiserte minimumskrav eller -kriterier i anskaffelser.
- Organets medlemmer må være faglig kvalifiserte, og kan potensielt forbeholdes representanter fra godkjente forskningsorganisasjoner.
- Det statlige virkemiddelapparatet gis midler og oppdrag om å utlyse og tildele midler til utvikling av relevant kategorisering og tilhørende standardiserte krav og kriterier.Kategoriseringen bør baseres på anerkjente metoder. For sirkulære varer og tjenester nevnes ISO 59000-serien, R-rammeverket, klassifisering i regulering á la D- og R-kodene for avfallsbehandling definert i rammedirektivet for avfall (vedlegg I og II), og notifiserte standarder for resirkulering iht opphørskrifteriene for avfall.
- Godkjente standardiserte krav og kriterier i det uavhengig vedlikeholdte registeret gjøres rettsgyldig på lik linje med forskrifter (eventuelt med hjemmel fra en egen forskrift). Slik blir registeret en forlengelse av anskaffelseslovens § 5c på samme måte som forurensningsloven og avfallsforskriften via industriutslippsdirektivet peker på EUs BAT/BREF-register i tillatelser til forurensende virksomhet (eksempel:utslippsgrenser for BAT-anlegg).
Ordningen vil harmonisere og effektivisere arbeidet innkjøpere gjør for å opparbeide seg kompetanse og forståelse for markedet de skal anskaffe fra. Et register vil samtidig effektivisere myndighetenes arbeid med å identifisere minimumskrav og -kriterier som er modne nok og egnet til å forskriftsfestes på andre måter.
Etablering av det foreslåtte organet kan gjerne gjøres i tidlig fase av det sirkulære samfunnsoppdraget, og starte med å prioritere verdikjeder og løsninger som er relevant for delmålene i samfunnsoppdraget.
§ 5o Innovasjon
Norge har, i likhet med EU, et mål om å bruke 3 % av BNP på FoU-aktivitet. Siste måling viser en BNP-andel på 1,84 % - dvs at nivået må heves fra 95 milliarder til ca 155 milliarder kroner per år for å nå målet.
Sirk Norge er bekymret for at manglende virkemiddelbruk i Norge reduserer konkurransekraften til norsk næringsliv ved at relevant FoUI og verdiskaping stimuleres i større grad i andre land.
Næringslivets evne til gjennomføring av FoUI-arbeid er skjør - man trenger tilstrekkelige årsverk og kompetanse til å både administrere og levere egeninnsats. For små og mellomstore virksomheter er dette særlig krevende. Tilskuddsordninger for FoU er derfor utløsende for avfalls- og gjenvinningsbransjen.
Det gjøres ikke i dag systematisk innhenting av informasjon for evaluering på nasjonalt nivå av hvor høyverdige løsninger som anskaffes, med unntak av spredte studier av innovative anskaffelser.
Sirk Norge anbefaler derfor at det etableres en hjemmel i anskaffelseslovens § 5o om å etablere et nasjonalt register for obligatorisk innsendelse av relevant informasjon for slik evaluering, for anskaffelser nevnt i §2.DFØ bør gis i oppdrag å etablere registeret og utføre evalueringer, for å gi regjeringen årlig databasert innsikt om behovet for justering av virkemiddelapparat og virkemiddelbruk.
Et nasjonalt evalueringssystem for anskaffelser kan tenkelig i fremtiden utvides til å dekke evaluering av omstilling i norsk næringsliv som resultat av støtte fra virkemiddelapparatet - inkludert blant søkere som IKKE har blitt tildelt støtte.
Relaterte høringsuttalelser
Behov for utvidet forbud og avgift på omsetning av torv
Endringer i naturmangfoldloven (forbud mot næringsmessig uttak av myr): Les Sirk Norges innspill til Energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
Innspill til statsbudsjettet 2026: Øremerking av 1 milliard kroner til sirkulære formål
Sirk Norge anbefaler at det i statsbudsjett for 2026 øremerkes minst 1 milliard kroner i det næringsrettede virkemiddelapparatet, til formål innen sirkulær omstilling.
