Hopp til hovedinnhold
SirkNorgeLogo

EU

Gjennom EØS-avtalen er Norge tett koblet på EUs politikk for en mer sirkulær økonomi. Sirk Norge er alltid oppdatert på utviklingen, formidler kunnskap om nye rettsakter og leverer høringsinnspill til EU.

Europaparlamentet i Strasbourg. En moderne, rund bygning med glassfasade og flaggstenger foran. Blå himmel.

Circular Economy Act

Vi utvikler vårt høringssvar til Europakommisjonen for den kommende Circular Economy Act (2027). Rettsakten er under utvikling i tidlig fase (Call for evidence). Vi ønsker å få innspill fra våre medlemmer på spørsmålene under

  • Hvilken politikk trengs for å utvikle og styrke markedet for gjenvunnede materialer?

  • Hvilken politikk trengs for å øke volum av gjenvunnede materialer med god kvalitet til konkurransedyktig pris?

  • Hvilken politikk trengs for å øke etterspørselen etter gjenvunnede materialer?

Frist for innspill til Sirk Norge er 3. november

Våre nettverk

Leverte høringssvar

EØS-institusjonene

EØS-institusjonene er organisert både under EU og EFTA som sammen administrerer EØS-avtalen. Norske interesser representeres av nasjonale myndigheter. EU har fire institusjoner som har beslutningsmyndighet og utarbeider politiske retningslinjer og nye regelverk: Kommisjonen, Rådet, Parlamentet og Det europeiske råd. EFTA har to sentrale institusjoner til EØS-avtalen: EFTAs overvåkningsorgan og EFTA-domstolen. EU og EFTA har også for fellesorganer som er sentrale: EØS-rådet og EØS-komitéen. De norske representantene i EØS-institusjonene og nasjonale myndigheter som påvirker EØS-saker er Den norske EU-delegasjonen, Europautvalget, Stortingets EU/EØS-delegasjoner og Fagkomitéene på Stortinget. Nedenfor kan du lese om hver av disse organene som utgjør samarbeidet om EØS-avtalen.

To bordflagg, EU og Norge, står side om side på et bord. EU-flagget er blått med gule stjerner, mens det norske er rødt med et blått og hvitt kors.

EU-institusjonene

EU har fire institusjoner som har beslutningsmyndighet og utarbeider politiske retningslinjer og nye regelverk: Kommisjonen, Rådet, Parlamentet og Det europeiske råd.

Europakommisjonen

Europakommisjonen (European Commission), også kalt EU-kommisjonen eller bare Kommisjonen, er forvaltnings- og kontrollorgan for EU. Fra 1. desember 2019 består den av 27 kommissærer («kollegiet»), utpekt av medlemslandenes regjeringer for en periode på fem år. Kommisjonen er organisert i en rekke generaldirektorater («DGer») som ledes av en kommissær. Kommisjonens president velges blant kommissærene av Europaparlamentet etter forslag fra Det europeiske råd.

Ministerrådet

Ministerrådet (Council of the European Union), også kalt Rådet, er EU-landenes statsråder som møtes for å sette politisk saksliste. Rådet vedtar lover sammen med Parlamentet.

Europaparlamentet

Europaparlamentet (European Parliament), også benevnt Parlamentet, utgjør sammen med Rådet den lovgivende makten i EU. Det er Parlamentet som er EUs folkevalgte organ. Hvert femte år velger EUs innbyggere representanter til parlamentet. Disse representantene kalles MEPs (Members of the European Parliament). Antallet MEPs fra hvert land er forholdsmessig til innbyggertallet.

Det europeiske råd

Det europeiske råd (European Council) består av stats- og regjeringsledere fra EUs 27 medlemsland i tillegg til Ministerrådets president og Kommisjonens president. De møtes minst to ganger i halvåret, og ellers ved behov. Disse møtene blir også kalt EUs toppmøter.

EFTA-institusjonene

EFTA har to sentrale institusjoner til EØS-avtalen: EFTAs overvåkningsorgan og EFTA-domstolen.

EFTAs overvåkningsorgan

EFTAs overvåkningsorgan (European Surveillance Authority) også kalt ESA skal føre tilsyn med at EØS-avtalen blir gjennomført og etterlevd i Norge, Island og Lichenstein (EØS/ EFTA-landene). Kontrollen skal dekke både hvordan EØS-reglene gjennomføres i nasjonal rett, og hvordan de senere håndheves av nasjonale og lokale myndigheter. ESA kan iverksette undersøkelser på eget initiativ eller på grunnlag av klage, enten fra andre EØS-land, fra EU-organer eller fra private aktører eller personer. Dersom ESA finner at et EØS/EFTA-land ikke har oppfylt sine EØS-forpliktelser, har organet mulighet til å innlede en formell traktatbruddssak, som i siste instans kan bringes inn for EFTA-domstolen. ESA ledes av et kollegium med tre medlemmer som representerer hvert av de tre EØS/EFTA-landene. Kollegiet fatter vedtak med simpelt flertall.

EFTA-domstolen

EFTA-domstolen avgjør EØS-rettslige spørsmål som oppstår i EFTA. Domstolen består av tre dommere som er oppnevnt fra Norge; Island; og Lichenstein (EØS/EFTA-landene). Domstolen behandler saker om traktatsbrudd anlagt av EFTAs overvåkningsprogram (ESA) eller EØS/EFTA-landene. Dette gjelder først og fremst mangelfull eller feilaktig gjennomføring av EØS-regelverk. Domstolen tar også stilling til søksmål fra private eller offentlige institusjoner mot ESA, f.eks. i saker om ulovlig statsstøtte. Videre kan EFTA-domstolen avgi rådgivende uttalelser om tolkningen av EØS-rettslige spørsmål etter anmodning fra nasjonale domstoler i et av EØS/EFTA-landene.

EU/EFTA fellesorgan

EU og EFTA har også to fellesorganer som er helt sentrale for samarbeidet: EØS-rådet og EØS-komitéen.

EØS-rådet

EØS-rådet (EEA Council) er det øverste samarbeidsorganet mellom EU og EØS/EFTA-landene. EØS-rådet har som oppgave å gi EØS-avtalen politisk framdrift og vurdere hvordan avtalen samlet sett virker og utvikler seg. EØS-rådet møtes to ganger i året og er sammensatt av et regjeringsmedlem (normalt utenriksministrene) fra Norge, Island og Lichenstein, én representant for Ministerrådet (formannskapslandet) og en representant for Europakommisjonen.

EØS-komitéen

EØS-komitéen sin hovedoppgave er å fatte bindende vedtak om innlemmelse av nytt EU-regelverk i EØS-avtalen. Komitémedlemmene består av representanter fra EFTAs faste komité fra Norge, Island og Lichenstein (normalt EU-ambassadørene med assistanse fra EFTA-sekretariatet) og representanter fra Europakommisjonen. EFTAs overvåkningsorgan (ESA) deltar som observatør og har talerett i saker som berører dets ansvarsområde. EØS-komiteen møtes ca. syv ganger årlig. EFTAS faste komité møtes forut for EØS-komitéens møter.

Norsk representasjon i EØS

De norske representantene i EØS-institusjonene og nasjonale myndigheter som påvirker EØS-saker er Den norske EU-delegasjonen, Europautvalget, Stortingets EU/EØS-delegasjoner og Fagkomitéene på Stortinget.

Den norske EU-delegasjonen

Den norske EU-delegasjonen representerer Regjeringen overfor EU på alle EU-relaterte områder som berører Norge. Delegasjonen er Norges største utenriksstasjon og holder til i Norway House i Brussel. Delegasjonen ledes av Norges EU-ambassadør, som representerer Norge i EFTAs faste komité og EØS-komitéen. Delegasjonen har utsendinger (fagråder) fra nesten samtlige norske departementer. Delegasjonen skal blant annet følge og analysere utviklingen i EU-samarbeidet på områder som er viktige for Norge og holde departementene løpende orientert, samt fremme norske bidrag, synspunkter og innspill overfor EU-institusjonene, EFTA-sekretariatet og EFTAs overvåkningsorgan og bidra til å identifisere og utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen Schengen-samarbeidet og det utenriks- og forsvarspolitiske samarbeidet med EU. De ansatte skal også bidra til økt kunnskap og kompetanse om EU- og EØS-spørsmål i Norge, og overfor dem som besøker eller kontakter EU-delegasjonen.

Stortingets delegasjoner til Europa

De fleste stortingsrepresentantene er medlem av en eller flere internasjonale delegasjoner. Når det gjelder EU/EØS-arbeidet, er Stortingets delegasjoner til følgende institusjoner relevante:

Europautvalget

Europautvalget er Stortingets organ for konsultasjoner med regjeringen om aktuelle EU/EØS-spørsmål. Utvalget behandler EU-rettsakter som skal opp til behandling i EØS-komitéen. Fra Stortingets side består Europautvalget av representantene i utenrikskomiteen og Stortingets EFTA/EØS-delegasjon. Andre fagkomitéer blir kalt inn dersom aktuelle saker angår deres arbeidsområde. Fra regjeringens side deltar utenriksministeren og eventuelt andre ministere ved behov. Lederen av utenrikskomitéen leder Europautvalget.

Fagkomitéene

De senere årene har fagkomitéene på Stortinget fått en viktigere rolle i EU/EØS-arbeidet. Komitéene har rett til å følge EU/EØS-saker som faller innenfor deres arbeidsområde. De har anledning til å stille skriftlige spørsmål om EU/EØS-saker til statsråden med fagansvar for saken. Fagkomitéene har dessuten anledning til å avgi uttalelser til Europautvalget dersom det er flertall for det i komitéen.

Bli medlem

Bli med i Norges største felleskap for aktører innen avfall, gjenvinning og sirkulærøkonomi

Vårt nyhetsbrev

Bli oppdatert på aktuelle saker, arrangementer, regelverk, høringer mm. gjennom vårt nyhetsbrev.